Teknikfag gør gode idéer til konkrete produkter på teknisk gymnasium
En nødhjælpsgrød til børn i hungersramte lande og ost med ekstra D-vitamin er blot et udpluk af det, 3.g-eleverne arbejder med i teknikfagsugen.
Der er i disse dage godt gang i produktionen i laboratorier, værksteder og køkken på HANSENBERG Tekniske Gymnasium.
Tirsdag tog gymnasiets 3.g-elever nemlig hul på teknikfagsugen – ugen, hvor de lægger sidste hånd på de produkter, som de siden vinterferien har arbejdet på at udvikle.
I teknikfaget proces, levnedsmiddel og sundhed har Trine Steen Sørensen – sammen med sin gruppe – kastet sig over at udvikle en nødhjælpsgrød, som kan gives til børn i lande, der er ramt af hungersnød. For gruppen har det været alfa og omega at anvende råvarer, som findes i Danmark:
”Derved bliver det hele mere bæredygtigt, fordi der vil være mindre transport involveret. Samtidig har vi helt konkret arbejdet med FNs Verdensmål nummer to: Stop sult”, forklarer Trine.
”Vitaminerne i grøden kommer fra tomat, skvalderkål og brændenælde. Proteinerne er fra boghvede samt ærteprotein, som vi selv har lavet. Og endelig fungerer hasselnødder som fedtkilde”.
Hun fortæller, at produktet skal sendes af sted i tørform, hvorefter det skal blandes op med vand, når det skal anvendes.
”Der er rigtig mange børn, der stadig sulter rundt om i verden, og produktet skal ud på klinikker, hvor der er rent vand tilgængeligt”.
Ingen garanti for eksamen
Teknikfaget er et profilfag på HTX – og altså et af de fag, der adskiller en teknisk studentereksamen fra en almen studentereksamen.
Derfor ærgrer det i den grad Trine Steen Sørensen, at det forleden fra politisk hold blev besluttet, at landets HTX-elever – på grund af COVID-19-situationen – ikke kan være sikre på at komme til eksamen i teknikfaget til sommer.
I stedet for at være et obligatorisk eksamensfag er teknikfaget blevet et udtræksfag, og dermed er der ingen garanti for, at eleverne får mulighed for at forsvare det produkt og den rapport, de har brugt mange timer på at udarbejde.
”Det er virkelig ærgerligt, for vi har lagt mange kræfter i teknikfaget. Det er et fag, der fylder meget for os – både på skoleskemaet og fordi vi går op i det. Det er meningen, at der skal være forskel på de forskellige typer studentereksaminer, og jeg har ikke valgt en HTX, fordi jeg gerne ville op i skriftlig dansk”, siger Trine og tilføjer:
”Når teknikfaget nu bliver et udtræksfag, kan vi langt fra regne med at komme op i det fag, der er et særkende for den uddannelse, vi har valgt”.
Helt bevidst beslutning
For det er langt fra en tilfældighed, at Trine i sin tid begyndte på HANSENBERG Tekniske Gymnasium frem for på et alment gymnasium:
”Jeg vil gerne være læge, og HTX er et meget bevidst valg for mig, fordi de naturvidenskabelige fag er så meget i fokus. Vi bruger rigtig meget tid i laboratorier og værksteder, og vi får dermed en masse kendskab til det praktiske – og ikke blot teorien”.
Krydser fingre for eksamen
I netop et af gymnasiets laboratorier er Sofie Drejergaard Larsen – sammen med sin gruppe – i gang med at udvikle en D-vitaminberiget ost.
”Danskere er generelt i underskud af D-vitamin, og vi har lavet tre forskellige oste. Vi har valgt netop ost, fordi man kan lave forskellige analyser”, siger Sofie, som også krydser fingre for at komme op i netop teknikfaget til sommer:
”Jeg vil rigtig gerne til eksamen, for teknikfaget er sådan en stor del af at være på HTX”.
Efter gymnasiet vil Sofie gerne læse medicin eller uddanne sig til sygeplejerske.
HANSENBERG Tekniske Gymnasium udbyder alle fire teknikfag:
- Byggeri og energi
- Udvikling og produktion
- Digitalt design og udvikling
- Proces, levnedsmiddel og sundhed
PRESSEKONTAKT
For mere information kontakt
Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen
alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583