UDFORSK NYHEDERNE

Studieretning spiller en stor rolle i valg af uddannelse

Mathias Hauvgaard (t.v.), Viktor Mehl og Tobias Christiansen (t.h.) arbejder sammen om deres eksamensprojekt i faget programmering.

Mathias Hauvgaard, Viktor Mehl og Tobias Christiansen startede på HANSENBERG Tekniske Gymnasium, fordi de havde hørt godt om både skolen og underviserne – og fordi de fik mulighed for at arbejde med programmering på kreative måder.

”Det er en bestemt slags mennesker, der vælger at tage en HTX. De har aktivt valgt at tage en teknisk studentereksamen, fordi der er nogle fag, der interesserer dem”.

Ordene kommer fra Tobias Christiansen, som før sommerferien var i gang med eksamensforberedelserne i 3.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium. Han har selv truffet sit valg af uddannelse på grund af et helt bestemt fag:

”Jeg vidste, at jeg ville på HTX. Det var programmering, der trak – det har bare altid fascineret mig, fordi du kan være så kreativ. Og studieretningen Kommunikation og IT A og Programmering B var helt perfekt, og derfor startede jeg på HANSENBERG Tekniske Gymnasium”.

Studieretning med programmering på htx i Kolding

”Jeg vidste, at jeg ville på HTX. Det var programmering, der trak – det har bare altid fascineret mig, fordi du kan være så kreativ. Og studieretningen Kommunikation og IT A og Programmering B var helt perfekt, og derfor startede jeg på HANSENBERG Tekniske Gymnasium”, fortæller Tobias Christiansen.

I forbindelse med eksamensprojektet i programmering arbejder eleverne sammen i små grupper, og Tobias Christiansens to makkere – Mathias Hauvgaard og Viktor Mehl – har også truffet et aktivt uddannelsesvalg:

”Jeg valgte HTX på grund af den her studieretning. Logisk tænkning er blandet med kreativitet, og det handler om problemløsning. Det er bare det fedeste”, siger Viktor Mehl.

”For mig var det en kombination af, at jeg havde hørt rigtig meget godt om skolen og lærerne – og at der var mulighed for at vælge programmering”, fortæller Mathias Hauvgaard.

Eksamensprojektet går ud på at bygge videre på et spil, som eleverne tidligere har arbejdet på.

Bygger et helt nyt spil

De tre elevers eksamensprojekt går i korte træk ud på, at de får 20 timer til at bygge videre på et spil, som de tidligere har konstrueret og arbejdet med.

”Den del, vi har bygget videre på, skal vi så op at forsvare til eksamen”, forklarer Mathias Hauvgaard.

”Vi kan lave vores eget spil på præcis den måde, vi gerne vil”, uddyber Tobias Christiansen.

De har alle tre planer om at tage et eller – i Tobias Christiansens tilfælde – flere sabbatår:

”Jeg tager nogle sabbatår for at finde ud af, hvad jeg vil. Men jeg er helt bestemt blevet præget i en retning, som jeg planlægger at fortsætte i. Det er på HANSENBERG Tekniske Gymnasium, at jeg har fået bekræftet, at programmering er fedt – og jeg har fået lysten til at læse videre. Det kan for eksempel være datalogi eller uddannelsen til softwareingeniør”.

Både Mathias Hauvgaard og Viktor Mehl har planer om at læse datalogi efter deres sabbatår.

PRESSEKONTAKT

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583