Elever tænker i innovation for virksomheder
Kommunikation er alfa omega, når en virksomhed skal fungere. Det var en af de mange ting, som elever i 2.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium fik med sig, da de deltog i Innovation and Business Camp.
Hvordan kan virksomheder udvikle nye produkter, processer og forretningsområder?
Det spørgsmål blev elever i 2.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium klædt på til at svare på, da de torsdag og fredag deltog i undervisningsforløbet Innovation and Business Camp.
Det var studerende fra ingeniøruddannelsen Innovation & Business på SDU, som stod for forløbet, hvor vores elever repræsenterede tre eksisterende produktionsvirksomheder. Ved hjælp af en række opgaver fik eleverne kendskab til virksomhederne, hvorefter de blev præsenteret for en stor kundeordre – en ordre, der krævede, at de tre virksomheder sammen fandt en løsning.
KRÆVER MERE END EN GOD IDÉ
De skulle nemlig levere et såkaldt ”Smart room” uden synlige ledninger – og med fuldautomatiske ventilations-, lys- og varmesystemer, hvor indeklimaet kunne ændres alt efter, hvem der befandt sig i rummet.
”Eleverne lærer noget om, hvordan en virksomhed er bygget op og fungerer. Nogle er direktører, mens andre er salgsfolk og så videre. Sammen skal de samarbejde for at få tingene til at lykkes”, fortalte lektor ved HANSENBERG Tekniske Gymnasium Morten Jørgensen og tilføjede:
”De skal gerne få en opfattelse af, hvordan innovation indgår i virksomhedskontekst. Det er ikke nok at have en god idé. Man skal også have en forståelse for, hvordan produktudvikling foregår i virksomheden”.
Og det er krævende at drive virksomhed. Det konstaterede Louise Rasmussen fra 2. BioTek, som under forløbet arbejdede med marketing:
”Det er en lidt større mundfuld at have en virksomhed, end jeg havde forventet. Der er mange roller, der skal spille sammen, for at få en velfungerende enhed. Hvis ikke kommunikationen er der, brister det hele. Så fungerer det simpelthen ikke. Det nytter ikke, at man sidder i sin egen lille boble, hvor man går helt forskellige veje”.
FLOT HÅNDTERING
Opgaverne krævede ganske rigtigt, at man kunne sætte sig ind i, hvad andre laver. Det fortalte Emil Bush, der var en af de studerende fra SDU, som stod for Innovation and Business Camp.
”Eleverne gjorde det godt. Det var en meget løst baseret opgave, og de håndterede det, de havde at arbejde ud fra, godt. De kom frem til nogle ting, som vi gerne ville se”, sagde han.
Det er anden gang, at 2.g-elever fra HANSENBERG Tekniske Gymnasium deltager i Innovation and Business Camp, og forløbet tager afsæt i teknologifaget.