UDFORSK NYHEDERNE

3.g-elever bygger op til studentereksamen

Eleverne i 3.g er kommet godt i gang igen på HANSENBERG Tekniske Gymnasium, hvor de i denne uge har arbejdet med deres projekter i teknikfag.

 Mandag var dagen, hvor skolens bygninger åbnede for de EUX-elever, der er på sidste år af deres uddannelse – samt for elever i 3.g på HANSENBERG Tekniske Gymnasium. Bygningerne har ellers siden 12. marts været lukkede på grund af coronakrisen.

Og ugen igennem har der været stor aktivitet i gymnasiets laboratorium, køkken og værksteder, for 3.g-eleverne er nemlig ved at lægge sidste hånd på deres store eksamensprojekter i teknikfagene. Teknikfaget er et stort tværfagligt fag på A-niveau.

Blandt eleverne i laboratoriet er Philip Rasmussen fra 3.g BioFys, som i teknikfaget proces, levnedsmiddel og sundhed er i gang med – sammen med sin makker – at udvikle lækre vegetariske pølser, som skal indeholde færre umættede fedtstoffer end traditionelle grillpølser med kød:

”Det er dejligt at være i gang igen her på gymnasiet. Nu kan vi nå at få lavet de nødvendige laboratorieøvelser og analyser i teknikfag – og det kunne vi ikke få lavet, hvis vi sad derhjemme. Det ville blive et rent teoretisk projekt, hvis vi ikke kunne lave de her øvelser. De er nødvendige for at kunne få sit produkt testet”, siger Philip Rasmussen, som efter studentereksamen har planer om at læse til kemiingeniør på Aalborg Universitet.

Philip Rasmussen 3.g på Hansenberg tekniske gymnasium

”Det er dejligt at være i gang igen her på gymnasiet. Nu kan vi nå at få lavet det nødvendige laboratorieøvelser siger Philip Rasmussen.

Laboratorie og analyser teknisk gymnasium Kolding

3.g-eleverne er ved at lægge sidste hånd på deres store eksamensprojekter i teknikfaget proces, levnedsmiddel og sundhed.

Den sjove del

Udenfor i det dejlige forårsvejr er Carl Emil Sestoft Jensen og Jeppe Thonesen Hostrup – der har teknikfaget byggeri og energi – i gang med at lægge sidste hånd på et hjørne af et sommerhus. Den teoretiske del af projektet har de arbejdet med i et par måneder.

”Det, at vi nu kan få mulighed for at bygge, er den sjoveste del af projektet. Der ligger en masse teori bag, og jeg er super glad for, at vi nu er tilbage. Hvis det ikke havde været muligt, måtte vi nøjes med at aflevere en rapport – og er man så stærk byggemæssigt, ville man ikke få mulighed for at trække karakteren op ved hjælp af den praktiske del”, påpeger Carl Emil Sestoft Jensen.

Makkeren er også glad for at være tilbage på gymnasiet:

”Lige pludselig skal man lave noget andet end at sidde foran computeren, så det her er en anden arbejdsform. Og det bliver godt at blive student – det har man set frem til”, siger Jeppe Thonesen Hostrup.

  • Læs mere om teknikfaget her
htx-elever Hansenberg tekniske gymnasium Kolding

Carl Emil Sestoft Jensen er sammen med makkeren, Jeppe Thonesen Hostrup, i gang med at bygge hjørnet af et sommerhus.

Der er stor forskel på arbejde med praktisk med projektet fremfor at sidde foran computeren.

Teknisk gymnasium teknikfag i køkkenet

I køkkenet får faglærer Flemming Trier Andersen og Frederik Bruun fra 3.g en snak om Frederiks produkt.

På Hansenberg gør vi, hvad vi kan for at forebygge smitte.

Du skal vaske dine hænder!

Bøffer af kidneybønner teknikfag Hansenberg Tekniske gymnasium

Her ser vi Frederiks produkt : En burger, hvor bollen er lavet på insektmel, og hvor bøffen består af kidneybønner.

Som så mange andre steder, er der også her streger på gulvene.

PRESSEKONTAKT

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583